Głównej zawartości

Nowe narkotyki

Nie daj się oszukać

tym, którzy oferują  „nowe narkotyki”, nazywane „dopalaczami”.Są one wyjątkowo niebezpieczne.Upośledzają funkcje mózgu, zakłócają procesy myślenia i modyfikują stany emocjonalne, powodują syndrom uzależnienia.Biorąc narkotyki tracisz zdolność do efektywnego myślenia, nauki i pracy.Popadając w uzależnienie tracisz wolność, oddalasz się od siebie samego, od miłości, wartości i prawdy, od odpowiedzialności, więzi z bliskimi , od norm moralnych i podstawowych zasad uczciwego postępowania.W konsekwencji, uzależnienia są rodzajem samobójstwa na raty.Prowadzą do śmierci.

        Chcesz mieć ciekawe i godne życie – bierz przykład z dojrzałych i szczęśliwych ludzi, których nie brakuje wokół ciebie, rozejrzyj się, zobacz jak dobrze radzą sobie z życiem bez pomocy „chemicznych oszustów”.

 

Substancje stymulujące – powodują rozdrażnienie i trudności w koncentracji uwagi.Po kilku godzinach od zażycia pojawia się „zejście” objawiające się wyczerpaniem, zaburzeniami rytmu serca, nudnościami, niepokojem a w skrajnych przypadkach nieprzyjemnymi halucynacjami, najczęściej słuchowymi.

 

Mieszanki ziołowe, kanabinoidy – zażycie ich prowadzi do efektów niepożądanych w postaci kołatania serca, uczucia duszności, zaburzeń orientacji, niepokoju, stanów lękowych.

 

Halucynogeny – zażycie często prowadzi do „bad tripów” czyli „złych podróży” , w trakcie, których osoba, która zażyła substancję doświadcza silnie obniżonego nastroju, lęków, uczucia zagrożenia, mogą też pojawić się zaburzenia osobowości i myśli samobójcze.

 

Pułapki – substancje psychoaktywne na każdego działają inaczej.

Producenci zapewniają, że oferowane przez nich produkty są pochodzenia naturalnego – to nie prawda.Nowe narkotyki (designer drugs) to nowe substancje, których działanie na organizm człowieka nie zostało do końca poznane i niezwykle łatwo je przedawkować.Lekarze często nie wiedzą jak postępować przy takim zatruciu.Zażywanie ich może spowodować tzw. „gateway, effect” czyli sięganie po coraz bardziej uzależniające substancje.

 

 

Uwaga rodzice !

Dobre relacje w rodzinie, jasno wytyczony system wartości, życzliwość i akceptacja, codzienny kontakt, rozmowy i zainteresowanie sprawami Twojego dziecka – pomogą uchronić je przed kontaktem z narkotykami.Po zamknięciu sklepów z dopalaczami zdarza się rozprowadzanie ich innymi drogami.Nowe narkotyki z założenia imitują te znane, powodując niebezpieczne dla zdrowia skutki.Jeśli Twoje dziecko zaczęło zachowywać się w sposób nietypowy, spędza więcej czasu poza domem z grupą nowych znajomych a jednocześnie unika kontaktu z rodzicami (opiekunami), opuszcza się w nauce, zaniedbuje swój wygląd lub też zamyka się na długie godziny w swoim pokoju – sprawdź, co się dzieje.

Zwróć uwagę na następujące sygnały: rozszerzone źrenice, wytrzeszcz oczu, słowotok, nadmierna ruchliwość, zaburzenia snu, chudnięcie, zmienność nastrojów, trudności w koncentracji uwagi, niepokój, ataki agresji, krwotoki z nosa – te objawy mogą świadczyć o tym, że dziecko zażywa substancje stymulujące.Najczęściej występują pod postacią białego proszku, którego ślady w pokoju lub na rzeczach dziecka powinny wzbudzić Twój niepokój.

Nietypowy zapach włosów i ubrania, nadmierna wesołość, przekrwione oczy, kaszel, zwiększony apetyt, zaburzenia koordynacji ruchowej powinny wzbudzić podejrzenia, że dziecko może palić mieszanki ziołowe (kanabinoidy).W pokoju może unosić się zapach dymu, w kieszeniach ubrań mogą znajdować się suszone rozdrobnione liście, jak również inne akcesoria- szklane fifki, bibułki, zapalniczka, charakterystyczne foliowe torebki.

Nieobecny wzrok, zaburzenia percepcji i świadomości, nadwrażliwość zmysłów, halucynacje wzrokowe i słuchowe, lęk, panika, urojenia mogą świadczyć o zażyciu substancji halucynogennych.

W przypadku przedawkowania wystąpić mogą: dreszcze, ślinotok, wymioty, zesztywnienie lub zwiotczenie mięśni.Kontakt z osobą, która zażyła halucynogen może być znacznie utrudniony.

Co robić, gdy podejrzewasz, że dziecko bierze narkotyki?

- zacznij działać, problem sam się nie rozwiąże,

- odłącz emocje, włącz rozum,

- dowiedz się jak najwięcej o substancjach psychoaktywnych,

- ustal reguły postępowania i konsekwentnie ich przestrzegaj – stosuj zasadę ograniczonego zaufania,

- okazuj miłość i zainteresowanie swojemu dziecku,

- korzystaj ze wsparcia i pomocy specjalistów zajmujących się uzależnieniami,

- nie usprawiedliwiaj nieobecności w szkole,

- nie wstydź się i nie ukrywaj problemu,

 

Poszerzaj wiedzę szukając informacji na stronach http://www.narkomania.gov.pl/portal Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii www.dopalacze.info.pl,

bezpłatna infolinia Państwowej Inspekcji Sanitarnej 800 060 800

 

                                                                                        informacja opracowana na podstawie ulotki Głównego Inspektora Sanitarnego w Warszawie, Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz WSSE w Olsztynie